Jump to content


Fotografije

Aluminijum i biciklizam


  • Molimo uloguj se da bi odgovorio
8 odgovora na ovu temu

#1 misaxtr

misaxtr
  • Members
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 3059 posts
  • LocationBeograd

Postavljeno 17 May 2006 - 08:39 PM

Opste je poznata cinjenica da se od aluminijuma pravi dosta delova za bicikl, pocevsi od rama pa na dalje. Ali, ni aluminijum nije uvek isti, postoje razne legure ili ti "serije". Sto se samog bicikla tice - dve serije su najvise u upotrebi - serija 7000, serija 6000 i nize. Npr. ram ALU 7005 je bolja legura (lakši, a jači) od ALU 6000.
Od legura 7000 se prave ramovi, kao i delovi za bajs, jer cevi mogu da budu mnogo lakse i tanje, SCOTT ima biaxial tubing, MERIDA shotgun tubing, a sve zarad tanjih zidova cevi i lakseg rama. Same cevi mogu biti dvostruko, pa i trostruko tanjene u procesu rada. U poslednje vreme MERIDA ima sistem izlivanja ramova, tzv. "hidroforming". Najpoznatija vrhunska legura je tzv scandium, cvrsta a laka i skupa. Ramovi od ove legure su i najskuplji u klasi alu ramova.
od serije 6000 se uglavnom prave delovi, npr volani, sticne, rogovi i sl., kao
i od 2014.
Evo suve tehnikalije o legurama:
serija 1xxx - 99% cist aluminijum
Serija 2xxx - legura sa bakrom i magnezijumom, nije bas otporna na
koroziju
serija 3xxx - legura sa manganom
serija 4xxx - legura sa silikonom
serija 5xxx - legura sa magnezijumom i manganom
serija 6xxx - legura silikona i magnezijuma, umerene cvrstoce i otporna na koroziju
serija 7xxx - legura cinka, bakra i magnezijuma, nekad hroma i mangana
takodje, najtvrdja serija aluminijuma, narocito serije 7050, 7049, 7075, upotrebljava se za
izradu delova i aviona i tamo gde su naprezanja i opterecenja najveca.
  • 0
Postavljena slika


MTB do groba a i posle...

#2 spiralc

spiralc
  • Members
  • PipPipPipPip
  • 170 posts
  • LocationKnjazevac

Postavljeno 06 June 2010 - 12:44 PM

I mene je ovo zanimalo, pa sam napravio tabelu komponenti u svakoj Al leguri. Trebalo bi jos napraviti tabelu osobina.

http://ciklopedia.in...rikaz&Itemid=91
  • 0

#3 spiralc

spiralc
  • Members
  • PipPipPipPip
  • 170 posts
  • LocationKnjazevac

Postavljeno 06 June 2010 - 12:59 PM

6061-T6
tensile strength: 290MPa
yield strength: 241MPa
6.35mm-8% elongation
Fatique limit 96MP
density 2.70 g/cm^3

7005-T6
tensile 350MPa
yield 290MPa
fatigue 150MPa
elongation 13%
density 2.78g/cm^3

Definitivno je 7005 bolji izbor iako je malo tezi.

7075-T6
tensile 520MPa
yield 420MPa
elongation 7%
density 2.73g/cm^3
  • 0

#4 sisoje

sisoje
  • Members
  • PipPip
  • 40 posts
  • LocationKragujevac

Postavljeno 07 June 2010 - 10:05 AM

Iz nekog razloga mi se cini da noviji ramovi uglavnom idu iz ove serije 6061. Manji density?
  • 0

#5 Darkman

Darkman
  • Members
  • PipPipPipPipPipPipPipPip
  • 1333 posts
  • LocationBeograd, NBG

Postavljeno 07 June 2010 - 10:14 AM

Iz nekog razloga mi se cini da noviji ramovi uglavnom idu iz ove serije 6061. Manji density?

"Pare, pare pokreću svijet, politiku i nogomet..."
U prevodu, ko zna koliko košta svaka od tih legura, a cena je stavka koja značajno utiče na izbor materijala. Miša je napisao da se legura 7075 koristi za avione - to mi odmah uliva "strah" da uopšte nije jeftina...
  • 0
22km u 2012 :P Cilj: diploma :D Do kraja: diplomski...
256km u 2011.
1592km u 2010.
1987km u 2009.

#6 stolegrom

stolegrom
  • Members
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 4578 posts

Postavljeno 07 June 2010 - 10:37 AM

Miša je napisao da se legura 7075 koristi za avione - to mi odmah uliva "strah" da uopšte nije jeftina...


Truvativ Team se pravi od 7050 legure, a cena je povoljna. :)
  • 0

#7 zare

zare
  • Members
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 4279 posts

Postavljeno 07 June 2010 - 12:19 PM

Nije samo stvar u "avionskim" materijalima. Mnogo toga ima i u kontroli materijala i procesa proizvodnje.
Nekada se u avio industriji na svakih 20 lopatica za avionske motore uzimalo 3 i unistavale su se u raznim testovima. I sada se uzimaju 3 ali na 1000 proizvedenih. Pa se posle pitamo zasto padaju avioni.
Trka za zaradom i smanjene cena (opet zbog vece zarade) dovele su do toga da se delovi prave tako kako se prave. Pa nije cudo da imate milione povucenih automobila, lula za koje fabrika priznaje da pucaju i ko zna koliko delova za koje ne priznaje...
  • 0
.

#8 betelgez

betelgez
  • Members
  • PipPipPipPipPipPipPipPip
  • 825 posts
  • LocationNiš-Valencia

Postavljeno 27 June 2010 - 12:44 PM

sta znaci oznaka ASC 9 Aluminium?
  • 0
Posted Image

#9 misaxtr

misaxtr
  • Members
  • PipPipPipPipPipPipPipPipPipPip
  • 3059 posts
  • LocationBeograd

Postavljeno 27 June 2010 - 01:58 PM

sta znaci oznaka ASC 9 Aluminium?


Hehe, da to nije pitanje zbog Simplona koji radi alu ramove sa trostruko tanjenim cevima i specijalnom legurom tzv. ASC - 9 :wink:
Elem, da ne teoretisem previse kako se doslo do ovog jedinjenja, ASC znaci Aluminium Silikon Karbid jedinjenje, nastalo pri laserskoj obradi AA6061 Al legure a radi formiranja metal matriks kompozitnog sloja.
Ova legura implementirana u bici industriji bar kako tvrde proizvodjaci Simplona ima dvostruku osobinu - ekstra laka, cvrsta, ali u isto vreme daje odlicnu "udobnost" u voznji.
  • 0
Postavljena slika


MTB do groba a i posle...




1 članova čita ovu temu

0 članova, 1 gosta, 0 anonimnih korisnika